Index očekávání firem

Levné pivo kazí trh, říká šéf Pardubického pivovaru

Vařit nebo prodávat pivo neznamená automaticky vydělávat. Podle Leoše Kvapila, předsedy představenstva Pardubického pivovaru, by si české pivo zasloužilo, aby jeho cena byla mnohem vyšší. Tlak velkých pivovarů nebo obchodních řetězců jde ale úplně opačným směrem. „Vážím si lidí, kteří rozeznají kvalitu a jsou ochotni za ni zaplatit odpovídající částku. Naštěstí jich stále přibývá,“ dodává Leoš Kvapil a připojuje ještě jeden postřeh k nízkým cenám: „Aby byla hospoda úspěšná, musí se dostat na stoprocentní marži z piva. Přitom marže z nealka je často i čtyři sta procent.“

 

Co rozhoduje o tom, jestli bude pivo obchodně úspěšné?

Kvapil_pivovar_porter_uvnitrNejtěžší je pivo prodat a udržet jeho kvalitu, než se dostane k zákazníkovi. Ne nadarmo se říká, že sládek sice pivo vaří, ale hospodský ho dělá. O lidi, kteří naše pivo prodávají, se staráme. Chodí na školení, probíráme aktuální trendy. V prodeji volíme více osobní přístup, na rozdíl od velkých pivovarů, které sázejí na silnou reklamu a slevy.

Podobné věci si ale stejně nejlépe ohlídáte ve vlastní hospodě. Plánujete rozvoj tímto směrem?

Máme rozpracované dva koncepty prémiových restaurací. Jeden je Šenk U Viléma, to je tradiční pivovarská restaurace, design vychází z legendy o vzniku rodu Pernštejnů, a především z historického odkazu Viléma II. z Pernštejna. Druhý koncept restaurace je Porter Klub, vycházející z designu anglických pubů, který navazuje na dlouhou tradici vaření piva Pardubický Porter. V listopadu jsme otevřeli první restaurace těchto konceptů v hotelu Slavia ve Svitavách. Obě místa nabízejí kromě výborného piva také kvalitní gastronomii, bez které v tomto oboru dnes nemůžete uspět.

Pardubický pivovar je i významný vývozce piva. Jakým způsobem hlídáte jeho kvalitu za hranicemi?

V zahraničí se nám daří. České pivo má po světě zvuk, a to je dobrý předpoklad úspěchu. Na Slovensku a na Ukrajině máme vlastní obchodní zastoupení, v dalších patnácti zemích prodáváme pivo přes naše obchodní partnery. Odbyt se nám letos snížil pouze v Rusku a na Ukrajině, ale mohu s klidem říct, že tam naštěstí nejsou žádné nedobytné pohledávky. Do všech zemí vozíme pivo z Pardubic, a proto máme nastavenou spolupráci s logistickými firmami a obchodními partnery tak, abychom mohli kvalitu garantovat. V exportu máme dlouhodobé cíle, je to o zkušenostech, kterých neustále přibývá.

Ne vždy ale vypadala budoucnost pardubického piva tak optimisticky.

Na konci devadesátých let byl pivovar v úpadku. Tehdy jsme se o něj začali jako skupina investorů zajímat a postupně jsme začali obnovovat jeho tradici. Ve své nejlepší formě dokázal pivovar uvařit přes 300 tisíc hektolitrů piva ročně. V době, kdy jsem do něj přišel, živořil na 40 tisících. Dnes vaříme kolem 100 tisíc hektolitrů. Naše cíle jsou postaveny na budování jednotlivých značek. Hlavní řada nese název Pernštejn, který odkazuje na rod Pernštejnů a na Viléma z Pernštejna, významného politika přelomu 15. a 16. století a zakladatele pivovarnictví na Pardubicku. Také vaříme pivní speciály, a to tmavé originální pivo Pardubický Porter a světlý speciál pivo Taxis.

V čem spočívá úspěch černé devatenáctky Porter u českých pivařů?

Dnes děláme zhruba 40 % výstavu tohoto typu piva z celé ČR. Vaříme ho stále podle stejné receptury z roku 1890 a klademe při tom velký důraz na dodržení technologické kázně. Má dlouhý výrobní cyklus, ležení trvá více než čtyři měsíce. Oblibu si našel hlavně u žen a mladší populace. V budoucnu chceme ukázat, že tohoto piva si může zákazník opravdu užít. Je vhodné například do míchaných nápojů – long drinků nebo z něj ve Vizovicích pálíme pivní pálenku s názvem Porterovica. Chystáme teď pro něj i mediální kampaň.

To je spíš výsadou velkých pivovarů?

To ano, s reklamou a slevami se dostanou na velké výtoče. Ti menší většinou volí jiný přístup, spoléhají právě na speciály a tradici. V dřívějších dobách se přece pivo vařilo v každém městě. Dnes existuje řada lidí s volným kapitálem a technologie na výrobu piva jsou dostupné, pořizovací cena technologie pivovaru s výstavem do 5 tisíc hektolitrů je někde kolem deseti milionů korun. Nabídka piv z menších pivovarů se v budoucnu ještě zvýší.

Vy se ale také nebráníte větším akcím?

Chceme posilovat naše působení v regionu a znalost místních obyvatel o našich značkách piv. V rámci oslav 125 let vaření piva Porter jsme nechali lidi na pardubické zdi Prokopka malovat jejich představu o vizi budoucího rozvoje města Pardubice podle zakladatele pivovarnictví a rybníkářství na Pardubicku Viléma z Pernštejna. Do akce se zapojilo více než 600 lidí. Jsme přesvědčeni, že podobné akce mají smysl.

Takže potom budou ochotni i zaplatit více za kvalitu?

Určitě. Pivo je v České republice ve srovnání s ostatními zeměmi levné, proto si vážím ochoty lidí ocenit práci pivovarníků. Řada lidí už pivu rozumí, hledají si značky a chutě a pivovary se rychle učí vyhovět jim. Zlepšuje se tak celá pivní kultura v zemi. Pro další rozvoj oboru bude důležité, aby do něj přiteklo více finančních prostředků.

Jak v oblasti financování mohou pomoci třeba banky?

Mohou a také pomáhají. Oceňuji například profesionalitu bankéřů z ČSOB, se kterými se můžeme otevřeně bavit o všech potřebách, které máme. Když řešíme nějakou investici, nejdřív všechno předjednáme a k rozhodnutí dojdeme oboustranně. Líbí se mi, jak umí pracovat s rizikem. Mají objektivní pohled na věc, a to je přesně to, co potřebujeme. I třeba v případě kritiky našich záměrů. V roce 2012 jsme využili jejich úvěr na zaplacení obnovy vratných obalů, o rok později jsme s ČSOB rekonstruovali budovu pro výrobu, skladování a expedici sudového piva a limonád za zhruba 30 milionů korun. Pomáhají nám také získávat peníze z evropských dotací.

Co se dá v podpoře spotřeby piva ještě zlepšit?

Obecně v České republice ubývá hostů v restauracích. V loňském roce stočily české pivovary do sudů jen 41 % své produkce, u nás ten podíl naštěstí pořád dělá 60 %. Navíc velké značky prodávají tady v regionu pivo pod cenou, jen aby udržely výtoče. Naši práci také devalvuje přístup velkých obchodních řetězců a jejich podmínky. My už jsme sami dali jednomu výpověď a ukončili spolupráci, nedávalo nám to ekonomický smysl. Proto si vážíme našich zákazníků i pivních znalců, kteří vyšší cenu za kvalitu našeho piva rádi zaplatí. Naším cílem je také přispět k pozitivnímu vnímání piva u zákazníků, kteří pivo běžně nepijí.

1 komentář

  • Lukáš 16.12.2015

    Zase jeden příjemnější článek o snaze výroby dobrého piva, na rozdíl od všudepřítomných samochvalných reklam na obří pivovary, chrlící do světa nepitelný šmant v objemů miliónů hektolitrů, který je rádoby považován za pivo.

Přidejte komentář k Lukáš Zrušit komentář

(*) povinné pole

Nešetříme informacemi
Nešetříme informacemi
Se společností Pardubický pivovar spolupracujeme od roku 2012. Její postavení mezi početnou konkurencí firem působících na českém pivovarnickém trhu není jednoduché, stejně jako není jednoduchým cílem uspět u náročných pivařů, mezi které Češi bezesporu patří.   Uznávám práci a cílevědomost, stojící za vzkříšením podniku se staletou tradicí v době, kdy čelila ekonomickému úpadku. V posledních letech firma pružně reaguje na současné dění ve svém oboru a velmi pečlivě sleduje aktuální orientaci spotřebitelů na kvalitativně a chuťově zajímavější pivní speciály. Pardubický pivovar má v tomto směru dlouholetou tradici a upřímně mě těší, s jakým zápalem prosazuje zejména ve svém regionu svoji značku Pernštejn a Porter.   Naše spolupráce je dlouhodobě založena na otevřeném přístupu  a vzájemné důvěře s klientem, který s námi diskutuje řadu věcí, nejen své finanční potřeby, a to včetně hodnocení možných rizik. Bankéř tím pádem přestává být pouze finančním odborníkem, stává se konzultantem klienta v širší rovině a snaží se mu nabídnout stále více informací a řešení. ČSOB v poslední době například posílila svoji expertizu v oblasti obchodu se zahraničím a mimo jiné se stala partnerem ocenění Exportér roku. Prostě se snažíme podnikatelům nabídnout stále větší množství relevantních informací, které pomáhají jejich rozhodování.     Miloš Exnar, regionální ředitel firemního bankovnictví ČSOB pro východní Čechy
Odeslat známému

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Odeslat na email (vyžadováno)

captcha

×